Haridusprojektid Aafrikas toetavad sealsete riikide reformide elluviimist
Eesti arengukoostöö haridusvaldkonna projektid Aafrikas toetavad haridusreforme ja õpetajaharidust. Keenias ja Ugandas aitavad projektid juurutada kestvaid muutusi, andes Aafrika noorele populatsioonile globaalselt paremad võimalused tulevikuks.
Eesti panus Aafrika haridusse on mitmekesine ja mõjuv. Rakendades oma ekspertteadmisi ja innovaatilisi lähenemisviise, saame aktiivselt toetada haridussüsteemide arendamist partnerriikides. Eriline tähelepanu ja professionaalne arendustöö õpetajakoolituse parendamise suunas varustab kohalikke haridusuuenduste elluviijaid oskustega, mis on vajalikud kompetentsipõhiste õppekavade ja teiste oluliste reformide elluviimiseks. Lisaks edendatakse digipädevusi nii õpetajate kui ka õpilaste seas, aidates haridussektoril kohaneda kaasaegsete nõudmistega.
„ESTDEVi algatuste kaudu jagab Eesti oma teadmisi ja kogemusi, keskendudes kohalike kogukondade tugevdamisele ja süsteemsete muudatuste elluviimisele,“ ütles Kristi Kulu, ESTDEVi hariduse valdkonna juht.
Eesti edendab ka andmepõhist otsuste tegemist hariduses, edendades koostööd teadlaste ja poliitikakujundajate vahel. Toetades poliitikadialooge ja jagades parimaid praktikaid, aitab Eesti tugevdada teadusuuringute võimekust haridussektoris.
Noore rahvastikuga Aafrikas aitab ligipääs haridusele vähendada sotsiaal-majanduslikku lõhet ning annab noortele inimestele võimaluse olla globaalselt konkurentsivõimeline. Kvaliteetne haridus loob ka aluse töötuse määra langemisele, mis omakorda aitab kaasa majanduskasvule ja vaesuse vähendamisele.
Fookuses on õpetajaharidus
Keenias on käivitatud üldhariduse õppekava reform ning üleminek pädevuspõhistele õppekavadele. Riigi haridussektori kaasajastamine, eriti õpetajahariduse valdkonnas, on kriitiline samm riigi püüdlustes parandada hariduse kvaliteeti ja tagada selle vastavus 21. sajandi nõudmistele.
Õpetajatel on haridussüsteemis keskne roll, kujundades oma õpilaste teadmisi ja oskusi. Seetõttu on kvaliteetne õpetajakoolitus hädavajalik, et edukalt rakendada uusi õppekavasid ja uuendusi. Hästi koolitatud õpetajad ei paranda mitte ainult õpilaste akadeemilisi tulemusi, vaid aitavad ka vähendada hariduse ebavõrdsust. Eesti hariduses saavutatud edu põhineb suures osas tugeval fookusel õpetajate ettevalmistamisel. „Õpetajad, kes saavad põhjaliku koolituse ja osalevad pidevas ametialases arengus, on üliolulised kvaliteetse õpetamise tagamiseks, soodustades õpilaste terviklikku arengut ja inspireerides neid elukestva õppe armastusele,” selgitas Kulu.
Tallinna Ülikool, kui üks olulisemaid õpetajahariduse keskuseid Eestis, viib praegu ellu ESTDEVi rahastatud projekti „Keenia õpetajahariduse pädevuspõhistele õppekavadele ülemineku ja õppeprotsessi kaasajastamise toetamine“. Projekt aitab kohandada õpetajahariduse õppekavasid vastavalt kaasaegsetele pedagoogilistele suundumustele, juurutada uuenduslikke õpetamismetoodikaid, sh digipedagoogikat, et tagada tulevaste õpetajate vajalikud pädevused toimetulekuks hariduskeskkonna väljakutsetega.
“Ma arvan, et sellised koostööprojektid on õpetajakoolituse õppejõududele väga silmi avavad. Need panevad vaatama asju hoopis teisest perspektiivist, õpetavad hindama enda tugevusi ja seda, kuhu oleme õpetajahariduses jõudnud. Samas ka märkama seda, mida võiksime õppida oma partneritelt ning milline on meie roll parema hariduse tagamisel mitte ainult Eestis vaid kogu maailmas, sest haridusuuendus ei piirdu vaid ühe riigi piiridega – see on meie ühine pingutus parema tuleviku nimel,” ütles Katrin Poom-Valickis, Tallinna Ülikooli õpetajahariduse professor ja projekti üks eestvedajaid.
Ka projekti partner Keenias, Embu Ülikool, hindab koostööd ja Eesti head valdkondlikku kogemust. “Eesti-Keenia partnerlus ei ole lihtsalt koostöö, vaid valdkonda muutev teekond. Projekti lõpuks kavandame 11 pädevuspõhise õpetajakoolituse õppekava prototüüpi, mida teised ülikoolid saavad näidistena hakata kasutama,” jagas Dr Ciriaka Gitonga, Embu Ülikooli hariduse ja sotsiaalteaduste dekaan, oma nägemust ja projekti plaanitavaid tulemusi.
ESTDEV ühendab Eesti teadmised ja kohalikud vajadused
Lisaks õpetajaharidusele toetab ESTDEV hariduse valdkonnas Aafrikas ka haridussüsteemi digitaalse suutlikkuse kasvatamisele ning teadustöö võimekuse tõstmisele, mis on oluline eeldus teadus- ja andmepõhiste otsuste tegemisel ja poliitika kujundamisel.
“Oleme oma ühise nägemuse kaasaegsest haridusest vorminud tegevuskavasse, mis aitab meil liikuda relevantse ja praktilise haridussüsteemi poole. Meil on võimalik kasutada Eesti edukaid hariduskogemusi ja -teadmisi ning kohandada neid siinsetele oludele, et parandada õpetajahariduse kvaliteeti ja tõhusust Keenias,” kinnitas Dr Gitonga taoliste projektide olulisust ja häid sidemeid mõlema riigi ülikoolide vahel.
Hariduse digipöördesse panustab Tallinna Ülikooli digitehnoloogiate instituudi ja MTÜ Mondo koostöö Uganda Kyambogo Ülikooliga, mille käigus uuendatakse kutseharidust pakkuvatele organisatsioonide õppekavad ja neile suunatud strateegia, kuhu on lõimitud digilahendused ning mõtestatud pedagoogilised lähenemised sellise õppetöö elluviimiseks, mis lähtub Uganda hariduskonteksti sobivatest põhimõtetest ja võimalustest. Eesmärk on koolitada kohalikest õpetajatest innovatsiooni eestvedajad, kes jagavad teadmisi kolleegidega, võimestavad kolleegilt-kolleegile praktikate levimist ning tagavad rakendatud haridusmuutuste jätkusuutlikkuse.
“Usun, et sellised rahvusvahelised koostööd aitavad mõista haridusuuenduse laiemat konteksti, kus haridusinnovatsiooni mõiste leiab täiesti uue tähenduse. Digitehnoloogia integreerimine haridussüsteemi on ülioluline, et pakkuda kvaliteetset haridust, samas saame seda öelda väga priviligeeritud seisukohalt. Just sellised arengukoostööle suunatud projektid aitavad mõista, milliseid lahendusi on maailma haridussüsteemis tegelikult vaja,” ütles Linda Helene Sillat, Tallinna Ülikooli õpitehnoloogiate dotsent ja digitehnoloogiate instituudi haridustehnoloogia keskuse juhataja.
Tänavuse aasta käimasoleva Aafrika regioonile suunatud taotlusvooru üks peamine tegevussuund keskendub samuti just haridussüsteemile. Selle kaudu rahastab ESTDEV projekte, mille eesmärk on toetada sihtriikides käivitunud haridusreformide rakendamist ning tulevikuoskuste omandamist.
Sihitud ja läbimõeldud projektidega on võimalik ellu viia kestva mõjuga muutusi, mis samas toetavad laiemalt ka ÜRO säästva arengu eesmärkide saavutamist. Senine hea ja edukas koostöö meie Eesti partnerite vahel on seda juba tõestanud ning usume, et see jätkub ka edaspidi.
Seotud artiklid