Esimesed sammud integratsiooni suunas: kakskeelne haridus Gruusia lasteaedades
Kokkuvõte
- UNICEF Gruusia ja ESTDEV teevad koostööd kakskeelse alushariduse pakkumiseks Gruusia piirkondades, kus ei räägita riigikeelt.
- Projektis osalevad 10 piloot-lasteaeda, samuti on kaasatud kutseõppeased, ülikoolid ning kesk- ja kohalikud omavalitsused.
- Kakskeelne haridus aitab edendada akadeemilist võrdõiguslikkust Gruusia rahvusvähemuste seas ja parandada haridustulemusi.
Ahhalkhalakhi, Gruusia - umbes 20 naist istuvad ringis lasteaia toa värvilistel toolidel. Nad räägivad vaheldumisi ja elavalt gruusia, armeenia ja inglise keeles. See on Ahhalkhalakhi lasteaed nr 3 ja need naised on kakskeelsed õpetajad, kes töötavad lastega gruusia keeles.
Nad osalevad kakskeelses koolieelse hariduse programmis, mille käivitas Gruusia haridus-, teadus- ja noorsooministeerium 2020. aastal. Praegu hõlmab programm 34 lasteaeda rahvusvähemuste poolt tihedalt asustatud piirkondades – Samtskhe-Javakheti, Kvemo Kartli ja Kakheti.
Keeli, nagu kõike muudki lasteaias, õpetatakse läbi mängu.
„Õpetamine on nagu mäng - uusi sõnu ja väljendeid saab muuta lastele huvitavaks nii, et õppimine oleks lõbus. Hommikuti arutame aastaaegade üle, kirjeldame, milline on ilm. Loendame, kui palju on rühmas tüdrukuid ja kui palju poisse ning kes on kohal ja kes meil puuduvad,“ kirjeldab oma õpetamiskogemusi Aljona Kostanyan, üks kakskeelses haridusprogrammis osalevatest õpetajatest.
„Meie piirkonna eripära tõttu ei oska lapsed üldse gruusia keelt. Nad räägivad kodus armeenia keelt ja kuulevad gruusia keelt ainult minult. Seepärast püüan ma õpetada neile gruusia keelt nii, et nad hakkaksid seda keelt armastama,“ lisab Aljona.
UNICEFi ja ESTDEVi esindajad kuulavad tähelepanelikult õpetajate lugusid. Selle visiidi käigus viivad nad Tbilisis, Akhaltsikhes ja Marneulis läbi koolitusi erinevate asutuste spetsialistidele, kes vastutavad kakskeelse hariduse kvaliteedi eest lasteaedades.
„Keeleoskus annab sulle vabaduse elada oma elu, jätkata haridusteed ja valida elukutse. Samuti on see oluline inimese täielikuks osalemiseks ühiskondlikus elus. Ja lasteaed on koht, kus saame luua parima keskkonna keeleõppeks,“ ütleb Eesti haridusekspert, lõimumise ja keelekümbluse edendaja Irene Käosaar, kes jagab projektis Eesti kogemust kakskeelse hariduse valdkonnas.
„Õppisin gruusia keelt, kui olin esimest aastat ülikoolis. Minu kaastudengid rääkisid kõik gruusia keelt, kuid mina ei osanud seda üldse. See oli minu jaoks väga keeruline aeg. Võib-olla aitas see kogemus kaasa ka sellele, et otsustasin hakata eelkooliealistele lastele gruusia keelt õpetama. Täna oskavad minu juures gruusia keelt õppivad lapsed seda paremini kui mina 18-aastaselt,“ meenutab Hermine Khachoyan, kes õpetab Ahhalkhalakhi lasteaias nr 2 ja viib lastele läbi tegevusi gruusia keeles.
Hermine ütleb, et lapsed, kes õpivad lasteaias gruusia keelt, räägivad riigikeelt sageli paremini kui nende vanemad.
Ühisprojektil on kaks peamist eesmärki: töötada välja põhjalikud soovitused ja tegevuskava, et tagada kestvalt kvaliteetne kakskeelne haridus, ning parandada õpetajate, nagu Aljona, Hermine ja nende kolleegide, ametialast suutlikkust. Peamised tegevused hõlmavad kehtiva seadusandliku ja haridusraamistiku analüüsi, oskuste arendamise algatust ja ametialaseid arenguprogramme.
Projekti raames analüüsitakse üksikasjalikult olemasolevaid õppekavasid, õppematerjale ja kutsealase arengu süsteeme. Aktiivne töö on juba käimas 10 piloot-lasteaias, kutsekoolides ja Samtskhe-Javakheti riiklikus ülikoolis koostöös kesk- ja kohalike omavalitsustega. Kvemo Kartli ja Samtskhe-Javakheti piirkondade esindajatele on kavandatud ka õppevisiit Eestisse.
„Kvaliteetne kakskeelne haridus eelkoolieas loob aluse tugevamatele õpitulemustele kogu lapse haridustee jooksul. Kui anname lastele varakult vahendid mitme keele oskamiseks, aitame neil tagada endale suurem edu nii koolis kui ka elus üldiselt,“ ütles UNICEFi esindaja Gruusias Jesper Moller.
„Ma usun, et kõik Gruusia elanikud peaksid oskama gruusia keelt. See on hea nii ühiskonda integreerumiseks kui ka täiendkoolitusena. Oleme sageli kuulnud õpetajatelt, et meie programmis osalevatel lastel on esimestes klassides lihtsam gruusia keeles jätkata,“ ütleb Diana Eprikyan, Ahhalkhalakhi lasteaia nr 2 kakskeelse haridusprogrammi abiõpetaja.
Kvaliteetne kakskeelne haridus, eriti koolieelsetes programmides, on laste kognitiivse arengu, kultuuriteadlikkuse ja sotsiaalse integratsiooni seisukohalt väga oluline. See aitab rahvusvähemuste lastel suhelda riigikeeles ja omada võrdset juurdepääsu haridusele, et nad saaksid osaleda täiel määral riigi sotsiaalses ja majanduslikus elus. Kakskeelne haridus aitab luua ka kaasavat keskkonda, kus austatakse kultuurilist mitmekesisust, ning aitab kaasa laste identiteedi ja ühtekuuluvustunde kujunemisele.
Fotod: UNICEF/Geo-2024/Fidanyan
Seotud artiklid