Skip to content
Vaegnägijale

Üle 50 Gruusia ettevõtte parandasid konkurentsivõimet EL turule sisenemiseks

Gruusia VKE-de tänutseremoonia
Eesti Rahvusvahelise Arengukoostöö Keskuse (ESTDEV) ja ÜRO arenguprogrammi (UNDP) toel on Visionest Institute lõpetanud kolmeaastasest projekti esimese etapi, mis aitab Gruusia ettevõtetel siseneda EL turule.

Projekt on osa UNDP „Kaasav juurdepääs turgudele“ algatusest Gruusia väike- ja keskmise suurusega ettevõtetele, et tugevdada nende võimekust osaleda rahvusvahelistel kaubandusmessidel ja B2B üritustel ning suurendada nende müügipotentsiaali Euroopa turul. 

Osalejad võtsid seitsme kuu vältel osa kaheksast töötoast, millest kolm toimusid Tbilisis kohapeal ning viis videosilla vahendusel. Need keskendusid ekspordivalmidusele, brändi positsioneerimisele, rahvusvahelisele turundusele ja läbirääkimiste strateegiatele. 

“Meie koolitusprogrammi esimesel päeval Gruusias küsisime osalejatelt, mille poolest võiks Gruusia maailmas silma paista. Vastus tuli kiiresti – loovuse poolest. Sellest hetkest alates liikusime koos samm-sammult edasi, näidates, millised võimalused on rahvusvaheliseks koostööks ning kuidas end Euroopa tippmessidel professionaalselt esitleda, suhteid luua ja jõuda müügitehinguteni,” rääkis Visionest Institute’i tegevjuht Anu-Mall Naarits. 

Osalejad osalesid ka kahel mentorluse sessioonil valdkonna ekspertidega Eestist ja Ühendkuningriigist. Esimene sessioon toimus Tbilisis. Teine leidis aset mitu kuud hiljem veebis, võimaldades ettevõtetel saada tagasisidet, analüüsida enda progressi ja planeerida järgmisi samme rahvusvaheliseks kasvuks. 

Programmi oluline osa oli Gruusia moebrändide osalemine mitmetel rahvusvahelistel messidel, kaasa arvatud Playtime Paris ja MICAM & MIPEL Milan. Visionest Institute pakkus neil üritustel kohapealset juhendamist, toetades osalisi klientide, agentide ja partneritega reaalajas suhtlemisega. Praktiliste teadmiste jagamine kujunes ülioluliseks osavõtjate võrgustumise ja üleüldise soorituse tulemustes. 

“Enda esimesel rahvusvahelisel messil oli mul kirg ja tugev toode, kuid mul puudusid kriitilised elemendid nagu struktureeritud hinnakiri, selge tooteinfo ja oskus suhelda klientidega professionaalselt ja veenvalt,” ütles programmis osalenud ja jalanõude brändi Patsatsia Nini asutaja Nini Patsatsia. “Sel aastal muutus kõik. Ma tulin kõikide professionaalselt ettevalmistatud materjalidega, seal hulgas hinnakirja, visuaalide ja eelnevalt määratletud allahindluse struktuuridega agentidele, butiikidele ja suurmüüjatele. Selline professionalism tekitab kohese usalduse ja jätab tugeva esimese mulje.” 

Ta jätkas: “Üks kõige olulisemaid õppetunde, mida ma programmist õppisin oli näha asju edasimüüja perspektiivist. Nende prioriteetide mõistmine ja selgitamine, miks minu toode sobib nende turule oli väga oluline. Samuti ma prioritiseerisin järeltegevusi ja nägin koheseid tulemusi.” 

2024. aasta septembris liitus programmiga 58 VKE-d, kellest 51 läbis koolituse edukalt. Osalejate saavutuste tähistamiseks toimus pidulik tseremoonia ning 99 indiviidi teenisid sertifikaadi tunnustamaks nende arengut ja pühendumust. 

Gruusia väike- ja keskmise suurusega ettevõtetel on riigi majanduses oluline roll, sest need moodustavad üle 99 protsendi tegutsevate ettevõtete koguarvust. Lisaks pakuvad VKE-d tööd üle pooltele Gruusias elavatele inimestele. 

Gruusias Tbilisis avapaugu saanud arendusprogrammi rakendamine on osa  ESTDEV-i ja UNDP vahelisest lepingust, mis panustab 519 000 eurot Gruusia ettevõtete konkurentsivõime tõstmiseks Euroopa Liidus. 

“UNDP rahastus on tunnustus Eesti arengukoostööle Gruusias – meie ekspertidele, projektidele ja meie partneritele, kes neid projekte koos Gruusia ettevõtetega rakendavad. Välisrahastuse kaasamine on ESTDEV-i üks olulisemaid rolle ning meil on hea meel, et UNDP on leidnud võimaluse võimendada Eesti arengukoostööd Gruusias,” rääkis Margus Gering, ESTDEV-i EL Idanaabruse regiooni juht.