Armeenia ettevõtted saavad ekspordi kasvatamisel tuge Eesti kogemustest
Esmakordselt Armeenia väike- ja keskmise suurusega ettevõtele käivitatud ekspordikoolituste programm toetab lisaks nende ettevõtete kasvule ka laiemalt riigi ettevõtluse arengut.
Armeenia on seadnud ambitsioonika eesmärgi muuta eksport majanduskasvu peamiseks mootoriks aastatel 2025-2030. Kui 2023. aastal oli Armeenias eksportivaid ettevõtteid 272, siis aastaks 2030 seab riigi ekspordi arengustrateegia eesmärgiks tõsta eksportivate ettevõtete arv 440ni. Kohalikud väike- ja keskmise suurusega ettevõtted seisavad silmitsi väljakutsega, mis on tuttav paljudele väikeriikidele: kuidas murda läbi koduturu piiratusest ja leida tee rahvusvahelisele turule.
Tänavusest Eesti Rahvusvahelise Arengukoostöö Keskuse (ESTDEV) Euroopa Liidu idanaabruse taotlusvoorust saadud rahastuse toel käivitas Visionest Institute’i koolitusprogrammi, mille eesmärk on arendada Armeenia väike- ja keskmise suurusega ettevõtete (VKEd) ekspordivõimekust praktiliste oskuste omandamise, turuanalüüsi ja konkreetsete ekspordiplaanide loomise kaudu — alates sihtturu valikust ja hinnastrateegiatest kuni sertifikaatide, logistika ja äripartnerite leidmiseni.
“Toetades Armeenia ettevõtjaid, näitab Eesti üles solidaarsust idapartnerlusriikide suunal ning jagab oma kogemusi turumajandusliku arengu ja ekspordiedu valdkonnast,” selgitab Visionest Institute’i juht Anu-Mall Naarits, miks nad otsustasid Armeenias koolitusprogrammi ellu viia.
Ekspordikoolitused pakuvad sihipärast ja praktilist tuge, mis aitab Armeenia kohalikel VKEdel süsteemselt valmistuda eksporditegevuseks. Eesti juhitud algatus viib kokku eksperdid, mentorid ja kohalikud ettevõtjad. Tulemuseks on raamistik, mis õpetab ettevõtjaid strateegiliselt mõtlema: valima õigeid sihtturgusid, mõistma kultuurilisi ja regulatiivseid takistusi maailmaturgudel ning arendama realistlikke ekspordiplaane.
Programmi mitmetahuline mõju
Lühiajaliselt suurendavad Armeenias käivitatud ekspordikoolitused kohalike ettevõtjate teadlikkust ekspordivalmiduse kriteeriumidest, aga annab ka väga konkreetseid tööriistu uutele turgudele sisenemiseks ja äristrateegiate lihvimiseks.
Saadud teadmiste edukas ja järjepidev rakendamine suurendab VKEde konkurentsivõimet maailmaturul, aitab kasvatada ekspordimahte ning luua uusi ärivõrgustikke ja partnerlussuhteid lihtsamini ja kiiremini. Pikaajaline mõju hõlmab Armeenia majanduse mitmekesistamist, uute töökohtade loomist ning tugevamat integreerumist rahvusvahelistesse väärtusahelatesse.
Koolitusprogrammi alustas kokku 60 ettevõtet, kellest vähemalt 80% peaks programmi tulemusena astuma esimesed konkreetsed sammud ekspordis või sisenema uuele turule, mis omakorda soodustab rahvusvahelise ärikultuuri ja kohaliku ekspordipraktikute võrgustiku teket.
Eestil on Armeenias eriline roll
Meie ekspordiedu viimaste aastakümnete jooksul on elav näide sellest, kuidas väike riik saab piiratud tingimustest hoolimata kuid targa planeerimise ja süsteemse lähenemisega siseneda globaalsesse äriruumi. “Selle kogemuse viimine Armeeniasse tähendab mitte ainult teadmiste jagamist, vaid ka solidaarsust ja strateegilist partnerlust,” kinnitas Naarits Visionest Institute’ist.
Alates 2021. aastast on Armeenia majandus pärast koroonakriisi kiiresti taastunud ning näitab endiselt tugevat ja keskmisest kõrgemat kasvu. “Armeenia ja Eesti on juba aastakümneid korraldanud õppevisiite ja jaganud kogemusi. Armeenia soovib õppida Eesti edulugudest ning rakendada parimaid praktikaid ja ärimudeleid oma reformides, arvestades seejuures ka kultuurilisi eripärasid,” ütles Piruza Harutjunjan, Armeenia aukonsul Eestis.
Armeenia on selgelt ja julgesti väljendanud oma soovi liikuda poliitiliselt ja majanduslikult lähemale Euroopa Liidule. „Just majandussuhted on see valdkond, kus sihikindla tööga on võimalik võrdlemisi kiiresti saavutada käegakatsutavaid tulemusi ning aidata Armeenia ettevõtetel ja inimestel seda koostööd oma igapäevases kogemuses tunda,” ütles Margus Gering, ESTDEVi Euroopa regiooni ja Ukraina ülesehituse juht.
Praktilised ekspordikoolitused aitavad leida fookust
Programmis osalevate ettevõtete jaoks on kõige olulisem saada praktilisi oskusi ja tööriistu ning oma kontaktvõrgustiku laiendamise võimalusi, mis toetaksid neid ka edaspidi pikaajaliste ärisuhete loomisel.
“Muljed programmist on väga positiivsed. Sisu on praktiline ja hästi struktureeritud ning kodutööd kanduvad otse üle meie igapäevatöösse. Oleme juba rakendanud turgude kaalumise ja ideaalse kliendi profiili raamistikke, et kitsendada prioriteetseid turge ja parandada meeskonna ühtset arusaama. See on aidanud meil oluliselt fokusseerida oma jõupingutusi ja ressursse kõige paljulubavamatele võimalustele,” jagas oma senist kogemust Lilit Azatyan, Pogos Software’i tegevjuht.
“Programm aitab mul tuvastada potentsiaalseid eksporditurge, mõista klientide ootusi välismaal ja õppida eksportimise operatiivseid ja finantsilisi aspekte. See teadmine on minu ettevõtte kasvu jaoks ülioluline, kuna annab mulle selge tegevuskava laienemiseks väljapoole kohalikku turgu. Samuti loodan, et programm aitab mul vältida tavalisi vigu, mida uued eksportijad teevad,” ütles programmis osaleja Armine Babayan, Urme fashion brändi omanik.
Foto: Visionest / Simonyan Hakob
Seotud artiklid