Skip to content
Vaegnägijale

1500 Moldova õpilast tegid täna matemaatika e-eksami Eesti IT-lahendust kasutades

Lugu

Moldova follows Estonia's example to implement e-assessments in schools
Moldova üldhariduses toimub digirevolutsioon. Eesti eksperdid aitavad viia testid ja eksamid paberilt elektroonilistesse keskkondadesse. Lapsed on elevil, mõned vanemad on mures.

Autor: Marian Männi

“Nii lihtne oli!” hüüatavad neljanda klassi õpilased Maria ja Dragoș kohe pärast matemaatika eksamit. See ei ole midagi sellist, mida tavaliselt pärast intensiivseid kooliteste kuuleb. Eriti veel algkooli õpilastelt. Me oleme Bardaris, väikeses Moldova külas, umbes poole tunni sõidu kaugusel pealinnast Chisinaust.

Linnud laulavad akna taga, rohelised künkad taamal. Kõik selle riikliku kooli, Aurel David'i nimelise lütseumi õpilased on säravvalgetes särkides. “Ma olin algul närvis,” tunnistab Maria. “Aga see oli palju lihtsam kui pabertestid!” Tema koolikaaslased noogutavad.

Täna testis üle 1500 õpilase üle terve Moldova samal ajal oma matemaatikaoskusi. Linnades ja külades, põhjas ja lõunas. Nad tulid kõik virtuaalselt tunniks ajaks kokku. Tavaliselt veedavad õpetajad tunde, et pärast eksameid kontrollida ja hindeid anda, aga mitte seekord. Tulemused ilmusid kohe pärast testi tegemist ekraanidele, et õpilased saaksid ise oma teadmisi hinnata. Õpilased tegid ise oma järeldused. Enamik lastest sai suurepäraselt hakkama!

Eesti hariduse eksport

Selle tegid võimalikuks Eestis arendatud eksamihaldussüsteem Examodo, Eesti Haridus ja Noorteamet (HARNO) ja Eesti Rahvusvahelise Arengukoostöö Keskus (ESTDEV).

“Me ekspordime Eesti haridust, palve tuli Moldova Haridusministeeriumist,” ütles Anna Alen, ESTDEVi projektide nõustaja.

Digihindamine on üks Moldova hariduse digipöörde põhisuundi, selgitas Anna Alen. „E-hindamine võimaldab õpetajatel jälgida õpilaste arengut, tuvastada nende tugevused ja kitsaskohad ning anda tagasisidet nii õpetajale kui ka õpilasele.“

Aleni sõnul julgustab e-hindamine õpetajaid ja õpilasi uusi tehnoloogiaid kasutama ning digioskusi arendama. See kõik aitab muuta haridussüsteemi tõhusamaks ja paremaks.

Mullu käis Moldova haridusminister Dan Perciun Eesti koole vaatamas ja otsustas osa siinsest teadmisest kodumaale kaasa võtta. Tema jaoks on digiteerimine haridusreformi tööriist, mitte eesmärk omaette. E-hindamissüsteemi rakendamiseks koolides on Moldova haridusministeerium nüüd ametlikult kaasamas Eesti ettevõtte OÜ Agilist loodud eksamitarkvara Examodo koolide testimistoetuseks üle riigi.

„Digivahendite integreerimine haridussüsteemi annab lastele elus paremad võimalused,“ ütles Margit Miller-Vilbo, Eesti Haridus- ja Noorteameti digiteerimise spetsialist. Täna olid nii tema kui ka Anna Alen kohal arvutiklassis, jälgides huviga, kuidas õpilased e-testi tegid ja andmed nende kõrval ekraanile jooksid. „Mind üllatas, kui sujuvalt kõik toimis, ja kui hästi lapsed hakkama said.“

Moldova follows Estonia's example to implement e-assessments in schools
Margit Miller-Vilbo, HARNO digiteerimise spetsialist, ja Anna Alen ESTDEVist jälgimas, kuidas Moldova õpilased sooritavad oma matemaatika e-eksamit. Foto: Marian Männi

Aga asi pole ainult selles, et test koliti veebi. Lõpliku lahenduseni on jõutud läbi katsetamise ja pideva lihvimise. Iga digitaalne platvorm on nagu õppiv organism. See areneb, muutub ja vajab pidevaid uuendusi. „Esimestest katsetustest kuni tänase e-testini on möödunud kaks aastat,“ ütles Miller-Vilbo.

Kõik lapsevanemad ei olnud nõus

See kool läks veel sammu edasi! Nad kaasasid digiteerimise aruteludesse ka lapsevanemad. Koolijuht Valentina Plugaru rääkis, et paljudel vanematel olid e-eksamite suhtes kõhklused. „Kutsusime nad kooli ja palusime koos lastega digiplatvormi järele proovida.“

Enamik veenduski, et asi pole hirmus. Siiski pidid üheksa 47st õpilasest testi tegema paberil, sest nende vanemad ei lubanud neil e-eksamil osaleda. „Kardeti, et laps ei saa platvormiga hakkama ja saab halva hinde,“ selgitas Plugaru. Ta usub, et teised lapsed näitavad peagi ka kahtlejatele, kui lihtne virtuaalne testimine tegelikult on.

Vastupanust hoolimata liigub kool digiteerimisega täiskiirusel edasi. Direktor Valentina Plugaru jaoks on see paratamatu. Ajaga tuleb kaasas käia. Digilahendused muudavad nii õppetunnid kui testid tõhusamaks. Aga mis veel olulisem, need teevad õppimise laste jaoks põnevamaks.

„Lõpuks on asi fookuses. Kui sul pole laste tähelepanu, siis räägid sa lihtsalt seinaga,“ ütles Ion Scutaru, Moldova haridusministeeriumi õppekava ja hindamise agentuuri juht. „Täna nägin ma siin, et kõik lapsed olid keskendunud.“

Tema hinnangul kaasavad digivahendid õpilasi hästi. Laste jaoks on õppimine peaaegu nagu mäng. Ja kui see kõik ka meelde jääb, siis on ju hästi!

„Vahel toimub digipööre aeglasemalt, kui me sooviks,“ tunnistas Scutaru. „Aga me liigume edasi.”

Miks? Asi on efektiivsuses. Digioskused muudavad töö kaasahaaravamaks ja kõigile lihtsamaks.

The digital mathematics exam provided a quick overview of the level of mathematics teaching in Moldova.
Digitaalne matemaatika eksam andis kiire pildi matemaatika õpetamise tasemest Moldovas. Foto: Marian Männi

E-tasemetööd muudavad hariduse usaldusväärsemaks

Tänane matemaatika e-eksam on jätkuks aasta tagasi Moldova algkoolides toimunud esimesele matemaatika e-tasemetööle.

“Elektrooniliste eksamite kasutuselevõtt Moldovas on suur samm edasi kogu haridussüsteemi kvaliteedi ja tõhususe suunas. See ei ole ainult hindamisvormi muutmine – see on võimalus muuta õppimine lapse jaoks kaasahaaravamaks, õpetajate töö tulemuslikumaks ning kogu haridussüsteem läbipaistvamaks,” kommenteeris ESTDEVi haridusprogrammi juht, Kristi Kulu. 

“Elektroonilised eksamid võimaldavad koguda usaldusväärset ja võrreldavat teavet õpilaste oskuste kohta kogu riigis. See on hindamatu tööriist nii õpetajatele, koolijuhtidele kui ka hariduspoliitika kujundajatele.” lisas Kulu. 

 E-hindamissüsteemi rakendamine koolides on osa „Tulevikutehnoloogia hariduse heaks“ projektist, mida rahastavad Eesti (ESTDEV), Rootsi (SIDA) ja Ameerika Ühendriigid (USAID)  ning mille eesmärk on digipööre Moldova hariduses.